Strengthening Mental Health Literacy and Awareness Among Adolescents Through a Technology-Based Educational Approach
Penguatan Literasi dan Kesadaran Kesehatan Mental Remaja Melalui Pendekatan Edukatif Berbasis Teknologi
DOI:
https://doi.org/10.60000/jipkam.v3i1.22Keywords:
Mental Health, Gen Z, digital literacy, community service, online platformAbstract
Mental health is an increasingly critical issue among Generation Z, particularly due to rising academic and social pressures faced by adolescents. This community service program aimed to improve students’ mental health literacy through digital-based education utilizing the Psy-Share platform. The program was conducted at SMAN 93 Jakarta, involving direct health education and the distribution of a Google Form to map students’ psychological conditions and assess their need for online mental health services. Evaluation results showed that 95.8% of respondents agreed with the formal launch of Psy-Share, indicating a high level of acceptance toward digital and innovative educational approaches. However, the development process of this platform encountered challenges, particularly in brand building and addressing stigma surrounding online mental health services. In response, the implementing team developed a robust branding strategy and emphasized educational public communication supported by user testimonials. This program demonstrates that digital approaches can be effective tools in promoting mental health education among adolescents and expanding access to inclusive, responsive mental health services tailored to Generation Z's needs.
References
Amelia, K. N., Herliana, D. P., & Agustin, F. A. (2025). Integrasi Teknologi dalam Pendidikan; Optimalisasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Generasi Z. Zaheen: Jurnal Pendidikan, Agama Dan Budaya, 1(1), 82–95.
Daulay, L. S., Mardianto, M., & Nasution, M. I. P. (2023). Literasi sehat untuk menjaga kesehatan mental anak di era digital. Jurnal Raudhah, 11(1).
Elvika, R. R., & Tanjung, R. F. (2023). Analisis strategi coping generasi Z: Tinjauan terhadap emotion-focused coping dan problem-focused coping. Consilium: Berkala Kajian Konseling Dan Ilmu Keagamaan, 10(1), 19–31.
Fadhilah, T. M., Oktarina, A., Firmansyah, A. M., Ayuningsih, S. F., Aprilia, S., & Sabitsa, S. E. (2023). Edukasi pendidikan gizi terkait bahaya jajan di luar pada anak sekolah dasar di pedesaan dan perkotaan. Panrita Abdi-Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 7(3), 592–600.
Fatimah, M., Dewi, R. P., & Aini, L. N. (2024). Psikoedukasi Literasi Kesehatan Mental pada Generasi Z. Setia Mengabdi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 37–44.
Ismed, G. H. M. (2024). Pengaruh Konten Kesehatan Mental Pada Media Sosial Terhadap Kejadian Self-Diagnose Di Tengah Masyarakat. Journal of Religion and Film, 3(2), 75–84.
Isni, K., & Laila, F. N. (2022). Pemberdayaan Remaja Guna Meningkatkan Minat Literasi Kesehatan Mental di Era Digital: Adolescent Empowering to Increase Mental Health Literacy Interest in the Digital Era. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(6), 759–766.
Janutama, M. M. (2023). Pengaruh Literasi Kesehatan Mental Melalui Media Sosial Instagram Terhadap Kesehatan Mental Di Kalangan Gen-Z Kota Bandung (Studi Korelasi Pada Akun Instagram@ Meaningful. Me).
Laka, L., Darmansyah, R., Judijanto, L., Lase, J. F., Haluti, F., Kuswanti, F., & Kalip, K. (2024). Pendidikan karakter Gen Z di era digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Laksono, R. D., Nurjanah, N., Sukmawati, F., Junizar, J., & Judijanto, L. (2024). Pengantar Psikologi Umum. PT. Green Pustaka Indonesia.
Magasi, N., & Hamdan, S. R. (2023). Pengaruh Literasi Kesehatan Mental pada Stigma Depresi. 3(1), 326–333.
Mahmud, A. (2024). Krisis identitas di kalangan generasi Z dalam perspektif patologi sosial pada era media sosial. Jurnal Ushuluddin: Media Dialog Pemikiran Islam, 26(2).
Mawaddah, U. (n.d.). Video Embed 250428104. 20DETIK. Retrieved May 9, 2025, from https://20.detik.com/detikupdate/20250428-250428104/video-survei-chatgpt-berpeluang-jadi-medium-baru-untuk-terapi-kesehatan-mental
Murnitasari, A. M., Malika, K. P., WP, L. A., Amalia, P., Rachmadyna, A., Elyasin, I., & Dewi, L. (2024). Membangun Kekuatan Mental Pada Gen Z Di Era Digital Di Panti Baitul Walad Samarinda. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 4(1), 183–191.
Novianty, A., & Hadjam, M. N. R. (2017). Literasi kesehatan mental dan sikap komunitas sebagai prediktor pencarian pertolongan formal. Jurnal Psikologi, 44(1), 50–65.
Prasadana, B. I. R., Nugraha, L., & Qolbi, L. (2023). Sosialisasi Pemberdayaan Masyarakat Dusun 3 Rw 4 Desa Sindangkerta Mengenai Mental Sehat Generasi Kuat. PROCEEDINGS UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG, 3(4).
Putri, M. D., Susanti, E., Santri, L., Susanti, N., Ananda, R., & Daimatussalimah, D. (2024). Analisis Dampak Perilaku Online Gen Z Terhadap Identitas Kewarganegaan Dalam Era Digital. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(2), 211–223.
Rindu, R., Prasetio, K., Ulfah, M., Nur, D., Sumiati, S., Yunita, P., Apriliana, A., Ramadhanti, G., Basara, S., & Falah, D. (2024). Pengabdian Kepada Masyarakat" Mental Health Among Gen-Z Anak Muda Si Paling Gampang Stres". Jurnal Pengabdian Masyarakat Saga Komunitas, 3(2), 281–285.
Suryaningsih, S., Lisabe, C. M., Syafrullah, H., Arsyad, M., & Jamin, N. S. (2024). Pelatihan Metode Pembelajaran Kreatif Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. JIPITI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 5–10.
Tomi Jepisa, Linda Wati, Ririn, & Husni. (2024). Edukasi Generasi Z Dan Deteksi Dini Kesehatan Mental Di Wilayah Kerja Puskesmas Kuranji Padang. 3(6). https://journal.mandiracendikia.com/index.php/pkm/article/view/1190?
Urba, M., Ramadhani, A., Afriani, A. P., & Suryanda, A. (2024). Generasi Z: Apa Gaya Belajar yang Ideal di Era Serba Digital? DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 50–56.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Inovasi dan Pengabdian Kaa Mieera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.